افراد - آزمایشگاه شبیهسازی دینامیک شارهها و علوم گرمایی cfdtherms
ریاست آزمایشگاه
شیدوش وکیلیپور
دانشیار
Email: vakilipour@ut.ac.ir تلفن: 02186093251
دکتر شیدوش وکیلی پور دانشیار مهندسی هوافضا در دانشکدگان علوم و فناوریهای میان رشتهای دانشگاه تهران و عضو انجمن مهندسین مکانیک کانادا میباشند. ایشان فارغ التحصیل مفتخر از دانشگاه صنعتی شریف بوده و مدرک دکترای خود را از آنجا گرفته اند. پایان نامه دکترای ایشان، بر توسعه یک روش المان محدود حجم کنترل تمام سرعت (CVFEM) برای میکرو جریانهای گازی تراکم پذیر متمرکز بوده است.
ایشان در سال 1389 به یک برنامه فوق دکتری در دانشگاه مانیتوبا پیوستند. در دوره پسا دکتری، یک روش حجم محدود سلول محور کاملاً کوپل شده را برای محاسبه انتقال گرما و جرم در جریانهای دو فازی ناپایدار برای پدیدههای چگالش، جذب و تبخیر ایجاد کردند. زمینههای اصلی تحقیقات وی توسعه روشهای حجم محدود دینامیک سیالات محاسباتی و انتقال حرارت برای شبیهسازیهای زیر میباشد:
ایشان در سال 1389 به یک برنامه فوق دکتری در دانشگاه مانیتوبا پیوستند. در دوره پسا دکتری، یک روش حجم محدود سلول محور کاملاً کوپل شده را برای محاسبه انتقال گرما و جرم در جریانهای دو فازی ناپایدار برای پدیدههای چگالش، جذب و تبخیر ایجاد کردند. زمینههای اصلی تحقیقات وی توسعه روشهای حجم محدود دینامیک سیالات محاسباتی و انتقال حرارت برای شبیهسازیهای زیر میباشد:
- فیلم مایع ریزان و جریانهای دو فازی
- پدیدههای چگالش، جذب و تبخیر ناپایا
- میدان جریان و دما حول اجسام نوسانی
- تمامی سرعتهای جریان
- روشهای آب شیرین کن به کمک فیلم مایع ریزان
همکاران پژوهشی
مسعود محمدی
استادیار
Email: mas.mohammadi@ut.ac.ir تلفن: 02186093251
دکتر مسعود محمدی، استادیار مهندسی هوافضا در دانشکدگان علوم و فناوریهای میان رشتهای دانشگاه تهران است. ایشان در طول تحقیقات دکتری خود، به بررسی عددی پدیده چگالش در فیلمهای مایع در حال سقوط دوفازی پرداختند و یک الگوریتم ردیابی دقیق برای موقعیت سطح تماس کاملاً کوپل شده را توسعه دادند. زمینههای اصلی تحقیقات وی عبارتند از:
- مدلسازی و شبیهسازی جریانهای چند فازی و چندگانه فیزیکی
- روشهای عددی کاملا کوپل برای تعقیب موقعیت سطح تماس
- بررسی عددی پدیدههای چگالش، جذب و تبخیر
- روشهای حجم محدود سلول محور و روشهای المان محدود مبتنی بر حجم کنترل
اسکات اورمیستون
پروفسور دانشگاه مانیتوبا، کانادا
دکتر اورمیستون استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه مانیتوبا کانادا میباشد. تحقیقات وی بر روی دینامیک سیالات محاسباتی با کاربردهای انتقال گرما و جرم متمرکز شده است. ایشان روشهای جدیدی برای مدلسازی چگالش جریان فیلم مایع ایجاد کردهاند.
نمونههایی از کاربردها، مدلهایی برای مبدلهای حرارتی صفحهای و پوستهای هستند که در صنایع تولید برق، تبرید و فرآوری شیمیایی استفاده میشوند. روشهای راهحل کاملاً کوپل شده مبتنی بر روش حجم محدود برای مسائل مهندسی با برهمکنشهای انتقال گرما و جرم ارائه دادهاند.
این مدلها برای مباحث زیر توسعه داده شده است:
نمونههایی از کاربردها، مدلهایی برای مبدلهای حرارتی صفحهای و پوستهای هستند که در صنایع تولید برق، تبرید و فرآوری شیمیایی استفاده میشوند. روشهای راهحل کاملاً کوپل شده مبتنی بر روش حجم محدود برای مسائل مهندسی با برهمکنشهای انتقال گرما و جرم ارائه دادهاند.
این مدلها برای مباحث زیر توسعه داده شده است:
- جریان دو فازی چگالش فیلم ریزان از مخلوط گاز (گاز غیر متراکم و بخار یا بخار دو گونهای)
- پدیده جذب گاز در جریان فیلم مایع در حال سقوط
- جریان آرام و متلاطم در مجموعه لوله و کانال ها با صفحات موجدار
- جریان همرفت مخلوط آشفته در شیر تریستور (thyristor)
- تلفات حرارتی پایین تر از پایههای ساختمان دال بتنی با گرمایش از کف
- سیستمهای خورشیدی
- انشعاب جریان تک فاز
- جریان فیلم مایع ریزان همراه با پدیدههای چگالش، جذب یا تبخیر
- جریان حباب دار در یک لوله عمودی
جعفر الزعیلی
استادیار دانشگاه سیتی لندن، انگلستان
دکتر جعفر الزعیلی، استادیار در گروه مهندسی مکانیک و هوانوردی در دانشگاه سیتی، لندن و عضو مرکز تحقیقات ترمو-سیالات در این دانشگاه است. ایشان محقق پروژه نسل جدید میکرو توربینهای گازی با راندمان بالا، انتشار کم و انعطافپذیری سوخت است که توسط کمیسیون اروپا تامین میشود.
دکتر الزعیلی فارغ التحصیل مفتخر از دانشگاه شریف است و دکترای خود را از دانشگاه کرانفیلد گرفته است. وی در طول تحقیقات دکترا و نقش خود به عنوان محقق مدعو، به طور تجربی برخی از جنبههای تشکیل یخ در حین پرواز را بررسی کرده و یک رویکرد نیمه تجربی برای مدلسازی پاشش قطرات بزرگ فوقسرد شده در رابطه با یخزدگی هواپیما ایجاد کرده است.
ضمینه تحقیقاتی ایشان به شکل زیر می باشد:دکتر الزعیلی فارغ التحصیل مفتخر از دانشگاه شریف است و دکترای خود را از دانشگاه کرانفیلد گرفته است. وی در طول تحقیقات دکترا و نقش خود به عنوان محقق مدعو، به طور تجربی برخی از جنبههای تشکیل یخ در حین پرواز را بررسی کرده و یک رویکرد نیمه تجربی برای مدلسازی پاشش قطرات بزرگ فوقسرد شده در رابطه با یخزدگی هواپیما ایجاد کرده است.
- شبیهسازی و بهینهسازی میکرو توربین های گازی در سطح سیستم و سطح جزء برای کاربردهای تجدیدپذیر
- تاثیر نسل پراکنده در شهرهای بزرگ بر میزان آلودگی
- ذخیره سازی انرژی حرارتی فشرده چند منظوره با دمای بالا و تمرکز بر کاربردهای خورشیدی
- کاهش آلودگی برای احتراق هیدروژن به عنوان سوخت بدون کربن
- پویایی بین فناوریهای انرژی کم کربن و سیاستهای حمایتی
رضا چمکلانی
همکار پژوهشیایمیل: r.chamkalani@gmail.com
وی دستیار پژوهشی اختصاصی آزمایشگاه دینامیک حرارتی سیالات محاسباتی در دانشگاه تهران است. کار آکادمیک او با لیسانس مهندسی مکانیک (علوم سیالات و حرارت) از دانشگاه بوعلی سینا آغاز و پس از آن کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی مکانیک (تبدیل انرژی) از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرد. زمینههای اصلی تحقیقات او عبارتند از:
- شبیهسازی عددی توربینهای بادی با استفاده از تکنیک مش overset
- اثرات رسوب بر روی کمپرسور موتور توربین گازی
- فرآیند جذب در فیلم های در حال سقوط با استفاده از روش ALE-IT
- الگوریتم های بلوکی همراه با راه حل های ضمنی
امین بخردینسب
دستیار پژوهشی
ایمیل:او فارغ التحصیل مفتخر از رشته مهندسی هوافضا در دانشکدگان علوم و فناوریهای میان رشتهای دانشگاه تهران است. موضوع پایاننامه کارشناسی ارشد او بر روی شبیهسازی انتقال حرارت در جریان تراکم ناپذیر جدا شده با استفاده از روش LES متمرکز بوده است. او همچنین بر روی طراحی مفهومی فنهای جریان محوری در توربوفنهای دوقلو و سه قلو کار کرده است.
زمینههای اصلی تحقیقات او عبارتند از:-
جریانهای مغشوش و انتقال حرارت
-
شبیهسازی گردابههای بزرگ
-
هیدروژن به عنوان سوخت جایگزین
رامتین حکمتخواه
دستیار پژوهشی
ایمیل: ramtin.hekmatkhah@ut.ac.ir
او فارغ التحصیل مفتخر از رشته مهندسی هوافضا در دانشکدگان علوم و فناوریهای میان رشتهای دانشگاه تهران است. در طول دوره کارشناسی ارشد او، توسعه یک الگوریتم ALE-IT کاملاً کوپل برای انتقال حرارت و جرم در سطح تماس در فرآیند جذب با فیلم مایع در حال سقوط مواج انجام شد.علاوه بر آن، چگالش ناپایا، ناپایداری های سطح تماس و تاثیر دیوارههای موجدار بر انتقال گرما و جرم را بررسی کرد. زمینههای اصلی تحقیقات او عبارتند از:
- انتقال گرما و جرم از سطح تماس در جریانهای دوفازی
- ناپایداریهای سطح تماس
- توسعه الگوریتمهای کاملا کوپل جهت تعقیب سطح تماس بین فازهای جریان سیال
دانشجویان دکتری
بهنام چراغی
ایمیل: aer.b.cheraghi@ut.ac.ir
توسعه روش تعقیب سطح فاصل سه بعدی در یک حلگر حجم محدود و فشارمبنا جهت حل عددی میدان جریان دوفازی
توسعه الگوریتم تعقیب سطح تماس در جریانهای دو فازی به صورت سه بعدی، گامی مهم در بررسی دینامیک و موقعیت سطح تماس و ناپایداریهای بوجود آمده در این سطح مشترک میباشد. در این پژوهش با توسعه این الگوریتم کاملا کوپل در بستر برنامه Openfoam سعی بر پی بردن دینامیک رفتاری سطح فاصل شده است.
حسین نورشاد
ایمیل: h.nourshad@ut.ac.ir
شبیهسازی عددی جریان دوفازی همزمان چگالشی-تبخیری در طرفین یک لوله با استفاده از توسعه الگوریتم تعقیب سطح فاصل
پدیدهی همزمان چگالش و بخار در بسیاری از ادوات و تجهیزات صنعتی دیده میشود. لذا بررسی دقیق این پدیده گامی مهم در طراحی و بهینهسازی در دنیای مهندسی میباشد. توسعه الگوریتم تعقیب سطح تماس بر روی دیوارههای یک لوله جهت بررسی پدیدههای همزمان دو فازی چگالش و تبخیر هدف اصلی این پژوهش میباشد.
سعید علیئی
ایمیل: saeid.aliee@ut.ac.ir
تحلیل شدت عیب در یک توربین بخار با استفاده از توسعه الگوریتم پایش روند وضعیت موتور (ECTM) بر پایه یادگیری ماشین
پایشِ وضعیت سلامت ماشین آلات دوار، به ویژه توربین بخار وظیفۀ مهمی بهمنظور تضمین قابلیت اطمینان در فرایندهای صنعتی میباشد. یکی از نقایص مهم در توربینهای بخار پدیده خوردگی و فرسایش پرههای آن در اثر برخورد قطرات آب میباشد که به طور جدی عمر مفید آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. در این تحقیق با استفاده از ترکیب دو روش مدل محور و داده محور که مبتنی بر شبکههای عصبی مصنوعی میباشد، تشخیص لحظهای وجود قطرات آب و روند تشکیل آن را بر روی پرههای فشار ضعیف توربین مورد بررسی قرار میدهد.
مهدی محمدی
ایمیل: mohammadi.mahdii@ut.ac.ir
پایش وضعیت موتور (ECTM) با استفاده از یادگیری ماشین
در این پژوهش، از تکنیکهای پیشرفته یادگیری ماشین برای تحلیل دادههای عملیاتی موتور و بهبود فرآیندهای پایش وضعیت (ECTM) استفاده میشود. هدف اصلی این تحقیق، شناخت دقیقتر رفتار عملکردی موتور توربوفن بر اساس هوش مصنوعی است. این شناخت منجر به افزایش دقت پیشبینی، بهینهسازی برنامههای نگهداری پیشگیرانه، کاهش خرابیهای ناگهانی و در نهایت بهبود کارایی و ایمنی موتورهای توربوفن خواهد شد.
دانشجویان کارشناسی ارشد
امیر عباس اسلامی
ایمیل: amirabbas.eslami@ut.ac.ir
شبیهسازی عددی و محاسبه ضریب توان یک توربین ساونیوس
محمد کسایی
ایمیل: kasaie.mohammad@ut.ac.ir
شبیهسازی عددی و محاسبه ضریب توان یک توربین داریوس
رسول رحمتی
ایمیل: rasoul.rahmati@ut.ac.ir
شبیهسازی عددی چگالش ناپایا با جریان مخالف بخار
فارغ التحصیلان
-
حسام بامداد (کارشناسی ارشد)
-
مسعود محمدی (دکتری)
-
یاسمن توحیدی (کارشناسی ارشد)
-
هادی زرافشانی (کارشناسی ارشد)
-
امین بخردینسب (کارشناسی ارشد)
-
رامتین حکمتخواه (کارشناسی ارشد)
-
علیرضا مهدیلو (کارشناسی ارشد)
-
منیره لاریجانی (کارشناسی ارشد)